Whatsapp & AVG – Potentieel een datalek als het niet goed is geregeld.

 

Whatsapp is inmiddels een geaccepteerd communicatiekanaal tussen klant en accountmanagement of verkoop. WhatsApp wordt veelvuldig gebruikt om te communiceren, om opdrachten te plaatsen, om opdrachten te bevestigen en er worden informatie en documenten verstuurd. Ook wordt WhatsApp vaak op de computer geïnstalleerd of via webservice gebruikt. Dit is zeer eenvoudig in gebruik. 

 

WhatsApp is sneller en dus efficiënter dan een e-mail en een ook stuk persoonlijker. Toch is er ook een nadeel. De meeste sales- of accountmanagers gebruiken namelijk nog steeds een privé WhatsApp voor zakelijke activiteiten. Dit kan zorgen voor een potentieel datalek. Wanneer een sales- of accountmanager of een andere medewerker een document stuurt aan de klant is het niet gewaarborgd wat de klant daarmee doet. Daar komt nog eens bij dat, door de techniek van Whatsapp, het niet te traceren is dat een document is verstuurd en wat de inhoud ervan is zodra een chat wordt verwijderd van de telefoon of PC. Wanneer een sales- of accountmanager het WhatsApp account verwijderd, is het dan ook voor niemand terug te zien en ook niet bekend welke documenten er werkelijk zijn verbonden. Dit zorgt voor onduidelijkheid over wat er met de klant of andere relaties is gecommuniceerd. Misschien gaat het wel om bedrijfsgevoelige informatie of informatie met persoonsgevens.

 

Dit soort problemen kun je voorkomen met WhatsApp For Business! Wij van DirectApp richten een geheel AVG-proof omgeving in. De accountmanager of medewerker kan zowel een privé als een zakelijk WhatsApp-account aanmaken en deze beide gebruiken. We integreren het gebruik van WhatsApp For Business in de zakelijke communicatiekanalen. Dat is professionaliseren en zo ga je echt mee met de tijd.

 

Wil je meer weten? Vraag voor meer informatie Pakket C: Maatwerk aan. Wij komen dan langs om de mogelijkheden nader toe te lichten.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
E-mailadres*