08 jun Wat is WhatsApp Business en wat zijn de mogelijkheden?
Je hebt er misschien al wel eens over gehoord: Een WhatsApp Business account. Een hele handige manier om sneller in contact te komen met je klanten en om hen te helpen. Wij van DirectApp vertellen je hier graag meer over.
Wat is WhatsApp Business precies?
WhatsApp Business is een manier om te communiceren met klanten. Met meer dan 1,5 miljard actieve gebruikers wereldwijd is WhatsApp de ideale manier om in contact te komen met klanten. De applicatie is geheel gratis te downloaden voor Android en iOS. De app heeft dezelfde functionaliteiten als de consumenten app. Speciaal voor bedrijven zijn er extra functies toegevoegd en WhatsApp is bezig om deze functionaliteiten uit te breiden.
Wat zijn de mogelijkheden?
Wij raden je aan om over te stappen naar WhatsApp Business. Dit biedt je namelijk meer mogelijkheden aan. Je kunt je afvragen waarom? Ik kan toch ook gewoon WhatsApp gebruiken zoals ik dat nu doe? Dat zou inderdaad kunnen, maar dan kun je geen gebruik maken van de voordelen:
- Een bedrijfsprofiel; met WhatsApp Business is het mogelijk om een bedrijfsprofiel te creëren. Dit biedt je de mogelijkheid om handige informatie over jouw bedrijf toe te voegen. Je kunt bijvoorbeeld je e-mailadres of het adres van je bedrijf toevoegen.
- Quick replies; quick replies betekent snelle antwoorden. Veelgestelde vragen die je mogelijk ontvangt, kun je snel en makkelijk beantwoorden. De replies verschijnen namelijk als suggestie. Met één druk op de knop kun je antwoord geven zonder dat je hier weer een tekst voor hoeft te schrijven.
- Labels; binnen de app kun je de contacten makkelijk organiseren. Heb je vaste klanten of heb je een klant al geholpen? Of heb je nieuwe klanten? Die kun je nu makkelijker organiseren door gebruik te maken van labels.
- Catalogus; het is ook mogelijk om een catalogus van je producten of diensten aan te bieden. Klanten hebben hierdoor een duidelijk overzicht over welke producten of diensten je levert.
- Automatische berichten; wil je iedere klant een begroeting sturen als zij contact met jou opnemen? Dat is mogelijk. Met WhatsApp Business kun jij je klanten automatische berichten sturen. Hiermee kun je ook een afwezigheidsbericht instellen waarin je kunt aangeven dat je spoedig zult reageren.
De nadelen van WhatsApp Business
Ieder voordeel heeft zo zijn nadeel, daar is WhatsApp Business geen uitzondering op. Het is namelijk niet mogelijk om het nummer te registreren op verschillende apparaten. Je kunt de app dus niet gebruiken op meerdere telefoons. Wil je een ander toestel gebruiken? Dan moet het nummer overgeplaatst worden naar het andere toestel. Het is hierdoor ook niet mogelijk om het in te zetten voor meerdere gebruikers. Je kunt dus maar één iemand binnen jouw bedrijf gebruik laten maken van WhatsApp Business. Als je een lokaal of klein bedrijf hebt, dan is dit natuurlijk geen probleem. Dit is allemaal wel mogelijk met WhatsApp Business API. Daar vertellen wij je graag meer over.
Wat is WhatsApp Business API?
WhatsApp Business API is ideaal voor bedrijven die op een actieve manier WhatsApp willen inzetten voor contact met klanten. De API wordt via verschillende partners aangeboden. Deze API moet wel geïntegreerd worden in een dashboard.
De mogelijkheden van API
Net als bij Whatsapp Business is het mogelijk om een bedrijfsprofiel aan te maken en berichten automatisch te versturen. API biedt ook de mogelijkheid aan om automatische berichten te sturen via de WhatsApp Template Messages. Twee voordelen van WhatsApp Business API is dat je meerdere gebruikers kunt gebruiken op één nummer. Ideaal voor een groot bedrijf. Daarnaast geeft API geeft de mogelijkheid om chatbots in te zetten. Door gebruik te maken van chatbots kunnen gesprekken via WhatsApp geautomatiseerd worden.
Het is natuurlijk aan jou om te kiezen welke van de twee het beste bij jou en jouw bedrijf past. Wij van DirectApp helpen je graag bij het optimaliseren van jouw klantcontact. Met keuze uit 3 pakketten zit er altijd iets tussen wat bij je past.